105 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА АКИРА КУРОСАВА 23.03.2015 Текст: Красимир Кастелов Идиот"Неговите филми са драми на бурни страсти и съдбовни конфликти. Навършиха се 105 години от рождението на великия режисьор, сценарист и продуцент Акира Куросава, определян често като най-неяпонския от всички японски режисьори - космополит, оформил се под влиянието на френската живопис, немската музика, руската литература и американското кино. В превод от японски "акира" означава "слънце и луна", а "куросава" - "тъмна долина". Акира Куросава е роден на 23 март 1910 г. в Токио. Дългият му път в киното започва още през 1936-а в киностудията Тохо, където работи 7 години като помощник-режисьор. Първият си самостоятелен филм - „Геният на джудото” (Sugata Sanshirô) заснема през 1943-а, а признанието и известността идват през 1950-а след излизането на „Рашомон”, отличен със „Златен лъв” на кинофестивала във Венеция. Четири години по-късно режисира „Седемте самураи” (1954) - най-популярният филм в цялата му кариера. Акира Куросава е признат за ненадминат класик на киното още приживе, което съвсем не означава, че кариерата му е била само низ от успехи. Нерядко му се налага да изпитва горчивината от провалите или по-скоро от неразбирането на родната публика. Неговите филми не са комерсиални, поради което собствената му компания се разорява и той се озовава в безизходица. Спасява го предложение от Холивуд, но и там нещата не потръгват. След разногласия с шефовете на студията, която го наема, зарязва всичко и се завръща в родината си. През декември 1971 година Куросава прави опит за самоубийство. Успява да излезе от творческата криза едва четири години по-късно, когато снима за „Мосфилм“ „Дерсу Узала” (1975) по мотиви от книгата на Владимир Арсениев, донесъл „Оскар” за неанглоезичен филм на Съветския съюз. Независимо от упреците в чуждопоклонничество в родината му, днес вече малцина оспорват факта, че именно благодарение на Куросава азиатското кино се превръща в неотделима и много важна част от световното кино. В продължение на дълги години неговото име олицетворява за хората от Запада едва ли не цялата японска кинематография. Това, разбира се, не бе справедливо спрямо останалите в сянка велики японски кинотворци, творили преди и дори по времето на Куросава. С течение на времето обаче светът се промени и много от предишните стереотипи на възприемане на азиатската култура рухнаха. Постепенното разширяване на културните контакти и информационния обмен, а също така появата на нови, алтернативни тълкуватели на киноизкуството, допринесе за „откриването” и на гениалните филми на режисьори като Ясудзиро Одзу, Кендзи Мидзогучи, Микио Нарусе и много други превъзходни майстори, които преди бяха почти неизвестни извън Япония. За изследователите на киното започва да става ясно, че към момента на своя триумф на кинофестивала във Венеция през 1951 г. с „Рашомон“ Куросава е работел в изключително силна конкурентна среда в собствената си родина, а японската национална кинематография не само в следвоенния период, но и в довоенните години е родила шедьоври, за които чуждестранната общественост е била в почти пълно неведение чак до края на 60-те години на миналия век. През март 1990 г. Акира Куросава е удостоен с „Оскар” за цялостния му принос в киноизкуството, а през 1994 г. му връчват и почетната награда на град Киото.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|