Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

10 НАЙ-УСПЕШНИ БЪЛГАРСКИ ФИЛМА СЛЕД 1990 НА 19-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ


10.02.2015  Текст:  Kastel

БГ ФОРУМ

   

Освен 10-те класически филма, създадени до 1989 г., за които "Другото кино" вече писа, предстоящият 19-ти София Филм Фест ще представи и 10 от най-успешните творби на новото българско кино след 1990 г. Ето кои са те:

„ГРАНИЦА“ (1994)
Още с появата си на екран филмът на режисьорите Илиян Симеонов и Християн Ночев предизвиква остри дискусии и дори опити да бъде спрян от излъчване по БНТ, заради смелостта си да руши митове... Въпреки това, печели наградата за дебют от фестивала на българския игрален филм „Златната роза” през 1994 г.
Действието се развива в малка погранична застава, по времето на соца. Граничарите, командвани от Капитана (в ролята Наум Шопов), са длъжни да изпълняват заповедите му, превръщайки се в жертви на Системата. Войниците могат да избират – или да станат герои и да заслужат домашен отпуск, убивайки бягащите през границата хора, или да станат предатели, ако не спазват правилата на Системата и не стрелят по „нарушителите” на границата. Главните роли изпълняват Чочо Попйорданов („Златен Баяр” в Белгия за най-добра мъжка роля), Мариан Вълев, Наум Шопов, Елена Петрова, Николай Урумов и др.

„ПИСМО ДО АМЕРИКА“ (2001)
Филмът е заснет още през 2000-та, но излиза на екран през първата година от новия век. С него навлиза в игралното ни кино Иглика Трифонова, наложила се като режисьор на интересни документални филми през 90-те години. Това, разбира се, дава отражение върху дебютната й творба, която според собственото й определение е сложна сплав от документалистика, реалност и фикции.
„Писмо до Америка” влезе в официалния Топ 10 на най-гледаните филми у нас - прецедент за български филм по това време! Той е удостоен с шест награди на „Златната роза” през 2000 г.; с Наградата на FIPRESCI – Молодист, Украйна; Наградата „Дон Кихот” на Международната федерация на киноклубовете (FICC) - Киев 2001, Голямата награда за най-добър филм - „Златна ракла”, Пловдив, 2001, Специалната награда на журито - Истанбул 2002, Голямата награда „МАТАДОРО” - Норделик, Холандия 2003.

„ДЗИФТ” (2008)
Този филм със сигурност ще бъде запомнен задълго в историята на новото българското кино с хипнотичната си черно-бяла визия, включваща кадри, заснети на 35, 16 и 8 мм, с мащабната постпродукция и спецефекти, със славата на един от най-гледаните български филми, а и с факта, че е успешен кинодебют на театралния режисьор Явор Гърдев. В основната си част екипът, работил по „Дзифт” е съставен от дебютанти: сценаристът Владислав Тодоров, режисьорът Явор Гърдев, композиторът Калин Николов, сценографът Никола Тороманов, както и актьорите в главните роли – Захари Бахаров и Таня Илиева.
„Дзифт” е особена жанрова смес от ретро-соц и нео-ноар. Филмът реализира атракционно пътуване назад във времето към една вече разпиляна социалистическа действителност. Действието се развива в една нощ, фатално наситена с резки обрати и перипетии, сантиментални срещи, предателства и разобличения... Отличен е със „Сребърен Свети Георги” в Москва за най-добра режисура и с Наградата на руските киноклубове. В България „Дзифт” получава „Златна роза” за най-добър игрален филм и още три отличия на Фестивала на българското кино във Варна. Най-големият успех на филма е превръщането му в национален бокс офис хит с над 36 000 зрители, както и киноразпространението му в дузина държави по света.

„СВЕТЪТ Е ГОЛЯМ И СПАСЕНИЕ ДЕБНЕ ОТВСЯКЪДЕ” (2008)
19-ото издание на СФФ предоставя възможност на зрителите да видят отново филма на режисьора Стефан Командарев, да чуят уникалната музика на Стефан Вълдобрев, създадена специално за него, да се докоснат до пленителната история, заснета по едноименния роман на Илия Троянов и оживяла на екран благодарение на майсторските актьорски превъплъщения на Мики Манойлович, Карло Любек, Христо Мутафчиев, Ана Пападопулу.
Най-мащабната българска копродукция за последните 20 години – между България, Германия, Унгария, Словения и с участието на Сърбия, е снимана в четири държави и е подкрепена от 11 национални и паневропейски фонда. „Светът е голям...” може да се похвали с 43 седмици в българския Топ 20, гледан е от над 40 000 зрители у нас и досега е разпространен в над 90 държави на 5 континента. Филмът стигна до шортлиста на 9-те предложения за „Оскар”-ови номинации за чуждоезичен филм за 2010 г. „Светът е голям” е участвал в над 90 фестивала и има 30 международни и национални награди.

„ИЗТОЧНИ ПИЕСИ“ (2009)
Стартирал, подобно на всички успешни български филми в последните 10 години, като проект в „София Мийтингс”, дебютният филм на режисьора Камен Калев имаше премиера през май 2009 г. на филмовия фестивал в Кан, където бе представен в рамките на „Петнайсетдневката на режисьорите” – и това беше първо участие на български филм в тази престижна програма за последните 20 години! „Ако пропуснете това заглавие, ще изглеждате глупаво след 5 години”, пише френския вестник „Liberation”. В декемврийското си обобщение на годината, „Screen International” обръща специално внимание на „новите таланти на 2009 г.” и сред 16-те имена откриваме Камен Калев. „Източни пиеси”, копродукция на България и Швеция, победи през октомври 2009 г. в конкурса за първи и втори филми на Варшавския фестивал и предизвика фурор в Токио – получи голямата награда „Сакура Гран При”, както и наградите за най-добър режисьор и най-добър актьор (Христо Христов). Международният фестивал в Братислава също присъжда три награди на „Източни пиеси” – за най-добър режисьор, най-добър актьор (Христо Христов) и Наградата на екуменическото жури. Към списъка с признания за българския филм на 2009 г. се включват и Наградата на журито на фестивала в Ещорил, Португалия; Наградата на младежкото жури от международния филмов фестивал в Анталия, Наградата CICAE от Сараево, както и номинация за наградата LUX 2009 на Европейския парламент. Филмът е показван на голям екран във Франция, Белгия, Холандия, Люксембург, Норвегия, Турция, Босна и Херцеговина, Хърватска, Македония, Черна гора, Сърбия, Словения, Унгария, Австралия, Нова Зеландия.

„МИСИЯ ЛОНДОН” (2010)
Дебютният пълнометражен филм на режисьора Димитър Митовски пожъна най-големият зрителски успех на голям екран у нас - над 370 000 зрители! Комедията е мащабна продукция между България, Македония, Унгария, Швеция и Великобритания, заснета почти изцяло извън България, със солиден актьорски състав: Юлиан Вергов, Алън Форд, Георги Стайков, Ана Пападопулу, Любомир Нейков, Томас Арана, Eрнестина Шинова, Коцето-Калки, депутатът Павел Чернев, фолк-звездата Андреа. Митовски определя филма си като „ексцентрична комедия”, в която централно място заема натуралистичният български хумор. Сценарият е негово дело в сътрудничество с Деляна Манева и автора на романа „Мисия Лондон” Алек Попов. Книгата е написана с чувство за хумор и разказва историята за властната съпруга на българския президент, която решава да даде високопоставен прием в Лондон, а новоназначеният с протекциите й посланик получава една единствена задача – да уреди присъствието на Нейно Величество кралицата...

„ПОДСЛОН“ (2011)
Зрителското внимание заслужава и дебютът на режисьора Драгомир Шолев, който първо доста попътува по световните фестивали, а после спечели всички важни български награди. Списание „Variety” писа за него: „Интелигентно изследвайки старите и вечно актуални общочовешки теми, този мрачно-духовит многогласен филм е един впечатляващо уверен и зрял дебют на автора-режисьор Драгомир Шолев.“ Изпълнената с мрачен хумор драма с четири действащи лица, която се развива предимно в сив апартамент в предградията, се превърна в истински фестивален фаворит, благодарение на факта, че показа свеж кинопрочит на изтъркания жанр за объркани тийнейджъри и пропастта между поколенията. Макар съсценаристите да са румънец (Разван Радулеску) и холандка (Мелиса де Рааф), филмът е изцяло български, със скромен бюджет, финансиран от НФЦ и БНТ. Продуцент е Росица Вълканова – „Клас Филм”. Световната премиера на „Подслон” беше в секцията „Нови режисьори” на международния фестивал в Сан Себастиан, 2010 и това бе първият български филм, участвал в конкурса там. На 29-ия фестивал „Златна роза” филмът бе отличен за дебют и за операторската работа на Крум Родригес. На 15-ия София Филм Фест Драго Шолев и Роси Вълканова излизаха три пъти на сцената – за да получат Голямата награда в международния конкурс, отличието на „Кодак” за Най-добър български филм и Наградата на публиката!

„АВЕ“ (2011)
В селекцията от най-успешни български филми след 1990-та попада и дебютът на режисьора Константин Божанов, превърнал се в един от най-харесваните филми от новото българско кино. След световната си премиера в програмата „Седмица на критиката“ в Кан, творбата успява да се сдобие с престижни награди още преди да излезе на голям екран. Сред тях са Специалната награда на фестивала в Сараево 2011, награда „Елф” за млад талант от Филмовия фестивал в Хамбург 2011, наградата на FIPRESCI от Филмовия фестивал във Варшава.
„Аве” е създаден по сценарий на Константин Божанов и Арнолд Баркус. Оператори са Ненад Бороевич и Радослав Гочев. Продуцент е Димитър Гочев - Sia и Камера. Главните роли във филма са поверени на Ованес Торосян („Източни пиеси”, „Тилт”) и младата Анжела Недялкова. Докато пътува на стоп за погребението на свой приятел, Камен среща 17-годишната Аве - бегълка, която търси своя проблемен брат. По време на пътуването си тя въвлича Камен във все по-големи проблеми, а той неусетно се влюбва в щурото и странно момиче.
„Аве” е показан с голям успех на 16-ия СФФ през 2012 година, когато печели наградите за най-добър балкански филм, за най-добър български игрален филм, за най-добър режисьор и приза на българската филмова критика. „Аве” е европейски филм. Разбираем е за публика по цял свят и носи чувствителността на европейското кино. Човешките измерения на сюжета – любовта, смъртта, конфликтът между поколенията, нежеланието да живееш в свят, създаден по чужди правила, не са регионално специфични, а общи”, пишат медиите у нас за „Аве”.

„TILT“ (2011)
Копродукцията между България и Германия е режисьорски дебют на Виктор Чучков-син, като сценарият е създаден съвместно с Борислав Чучков. Зад камерата е Рали Ралчев, музиката е дело на Виктор Чучков, продуцент е Борислав Чучков. „TILT” е представян като проект на „София Мийтингс” през 2006 година и открива своите копродуценти. Ролите са разпределени между Явор Бахаров, Радина Кърджилова, Ованес Торосян, Георги Стайков, Ивайло Драгиев, Александър Сано, Филип Аврамов.
„TILT” e любовна история, динамично разказана в стилистиката на приключенската драма. Името на филма идва от термин в играта флипер, който означава блокаж. Главният герой и трима негови приятели мечтаят да отворят собствен бар с флипери. Но една любовна авантюра и нелегално порно променят съдбите на всички... „TILT” разказва една история на езика на новото поколение и съвсем закономерно се превръща в зрителски хит.

„УРОК“ (2014)
Пълнометражният дебют на Кристина Грозева и Петър Вълчанов вече е един от най-успешните и награждавани филми за 2014 година извън България. Сред последните му отличия отпреди няколко дни са наградите „Ингмар Бергман” за дебют в Гьотеборг, Швеция и за най-добра актриса в лицето на Маргита Гошева от фестивала в Анже, Франция. Филмът получи отличия на много престижни форуми като Сан Себастиан, Варшава, Варна, Токио, Киев и Солун. В главните роли са актьорите Маргита Гошева, Иван Бърнев и Стефан Денолюбов, а оператор е Крум Родригес.
„Урок” представя историята на Надежда - учителка по английски език от провинциален български град, която е поставена в извънредна ситуация. В класа й някой краде пари от съучениците си и тя е решена да открие и накаже виновника. В крайна сметка тя „научава урока”, че не всеки който краде, е морално пропаднал престъпник.
По ирония на съдбата историята, която разказва „Урок”, е вдъхновена от истински случай отпреди няколко години, когато българска учителка обра банка, заради беднотия и мизерия. Следващият проект на режисьорския екип ще бъде за историята на железничаря, който откри чанта с пари, предаде я на властите и бе награден с часовник-менте.
Източник: официалният сайт на 19-ия София Филм Фест



Коментари (2)