Oт 11 февруари по кината у нас тръгва „TILT“, който бе отрупан със суперлативи далеч преди премиерата му. Очакванията за пореден касов успех на български филм може и да се сбъднат, като се има предвид, че за рекламата и разпространението на „TILT“ явно са заделени немалко средства от А+Films и СИА Адвъртайзинг.
Тази българо-германска копродукция e дебют в игралното кино на режисьора Виктор Чучков-син. Продуценти са „Чучков Brothers“ и „ostlicht filmproduktion“ (Германия). За разработката на сценария са помагали чуждестранни консултанти, като Бернд Лихтенберг („Goodbye Lenin!”) и отличеният с 8 престижни награди Бил Форсайт. Оригиналната музика е написана от Виктор Чучков, но звучат и парчета на една от най-влиятелните хип-хоп групи през 80-те Run-D.M.C.
„TILT“ вече получи три отличия от фестивала на българския игрален филм през октомври 2010 – специалната награда на журито -„наградата на община Варна“, награда за най-добра мъжка роля в лицето на Явор Бахаров (поделена с Мариян Вълев „Лов на дребни хищници“) и диплома за индивидуално постижение на Ованес Торосян за поддържаща роля.
Главната женска роля в този определено мъжки филм, изпълнява Радина Кърджилова, добре позната на зрителите от сериала „Стъклен дом“. Значимо е участието на Георги Стайков („Вчера”) и Филип Аврамов („Писмо до Америка”). Недостатъчно или може би никак не е развит образът на майката на главния герой Сташ (Явор Бахаров). Твърде повъхностно са представени повечето от второстепенните персонажи. Единствено Филип Аврамов се откроява с присъствието си, въпреки че няма особено голяма роля.
„TILT“ е поредният опит на нашето кино след „Бунтът на L.“, „Похищението“, „Източни пиеси“ и „HDSP: Лов на дребни хищници“, да се хареса на младежката публика. Но само филмът на Камен Калев не допусна никакви естетически компромиси в името на тази цел. Определено „TILT“ превъзхожда останалите три заглавия, но желанието на неговите създатели да спечелят на всяка цена тинейджърите, според мен му прави лоша услуга. Определено това е технически много добре изпипан филм, но не му достига въображение.
Ориентацията към зрителския успех не е нещо лошо. Всички повтарят в един глас, че киното се прави за хората и затова трябвало да бъде по-лесно смилаемо. Но когато това е самоцел, се губи тръпката. А историята за четирима приятели, търсещи начин да спечелят пари, за да отворят собствен бар, която се разиграва на фона на промените у нас в началото на 90-те години, звучи твърде изкуствено и не успява да ти бръкне в душата, както „Източни пиеси“. Не по-убедително са представени и любовните отношения между Сташ (Явор Бахаров) и Беки (Радина Кърджилова). В подобни случаи няма как да не си спомни човек с носталгия за един може би вече забравен филм като „Всичко е любов“. В него емоцията просто извираше от екрана, докато „ТILT“ е прекалено изчислен, за да бъде истински добър филм.
Благодарение на Рали Ралчев, визията му е превъзходна, но недостатъчна, за да задържи вниманието. За мнозина тази роля вероятно ще изиграе музиката във филма, която определено е много добра и е изцяло съобразена с вкусовете на младежката аудитория.
Все пак трябва да се отдаде и дължимото на режисьора Виктор Чучков-син, който се справя добре за дебютант в игралното кино.
Но прекаленото акцентиране върху метафората, заложена в заглавието „ТILT" (команда от играта флипер, появяваща се при блокаж на машината), е твърде наивен опит да се подведе под общ знаменател съдбата на героите и дори тази на цялото ни общество през годините на прехода.
Жалко е, че и създателите на филма са се поддали на общия страх да не се тилтнат, т.е. да не се провалят, което е сковало фантазията им. Според мен, „ТILT“ не отговаря на твърденията, изречени в хода на рекламната му кампания, според които бил намерен творчески подход да бъде разказана и преведена на езика на новото поколение история от близкото ни минало.
Струва ми се, че резултатът би бил много по-добър, ако просто бе намерен по-оригинален начин тя да бъде разказана на езика на киното, който едва ли се нуждае от превод дори и за по-младите зрители.
Оценка на филма 6.5/10