Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

„TILT“ – ПРЕКАЛЕНО ИЗЧИСЛЕН, ЗА ДА БЪДЕ ИСТИНСКИ ДОБЪР ФИЛМ


08.02.2011  Текст:  Красимир Кастелов

TILT

   

Oт 11 февруари по кината у нас тръгва „TILT“, който бе отрупан със суперлативи далеч преди премиерата му. Очакванията за пореден касов успех на български филм може и да се сбъднат, като се има предвид, че за рекламата и разпространението на „TILT“ явно са заделени немалко средства от А+Films и СИА Адвъртайзинг.
Тази българо-германска копродукция e дебют в игралното кино на режисьора Виктор Чучков-син. Продуценти са „Чучков Brothers“ и „ostlicht filmproduktion“ (Германия). За разработката на сценария са помагали чуждестранни консултанти, като Бернд Лихтенберг („Goodbye Lenin!”) и отличеният с 8 престижни награди Бил Форсайт. Оригиналната музика е написана от Виктор Чучков, но звучат и парчета на една от най-влиятелните хип-хоп групи през 80-те Run-D.M.C.
„TILT“ вече получи три отличия от фестивала на българския игрален филм през октомври 2010 – специалната награда на журито -„наградата на община Варна“, награда за най-добра мъжка роля в лицето на Явор Бахаров (поделена с Мариян Вълев „Лов на дребни хищници“) и диплома за индивидуално постижение на Ованес Торосян за поддържаща роля.
Главната женска роля в този определено мъжки филм, изпълнява Радина Кърджилова, добре позната на зрителите от сериала „Стъклен дом“. Значимо е участието на Георги Стайков („Вчера”) и Филип Аврамов („Писмо до Америка”). Недостатъчно или може би никак не е развит образът на майката на главния герой Сташ (Явор Бахаров). Твърде повъхностно са представени повечето от второстепенните персонажи. Единствено Филип Аврамов се откроява с присъствието си, въпреки че няма особено голяма роля.
„TILT“ е поредният опит на нашето кино след „Бунтът на L.“, „Похищението“, „Източни пиеси“ и „HDSP: Лов на дребни хищници“, да се хареса на младежката публика. Но само филмът на Камен Калев не допусна никакви естетически компромиси в името на тази цел. Определено „TILT“ превъзхожда останалите три заглавия, но желанието на неговите създатели да спечелят на всяка цена тинейджърите, според мен му прави лоша услуга. Определено това е технически много добре изпипан филм, но не му достига въображение.
Ориентацията към зрителския успех не е нещо лошо. Всички повтарят в един глас, че киното се прави за хората и затова трябвало да бъде по-лесно смилаемо. Но когато това е самоцел, се губи тръпката. А историята за четирима приятели, търсещи начин да спечелят пари, за да отворят собствен бар, която се разиграва на фона на промените у нас в началото на 90-те години, звучи твърде изкуствено и не успява да ти бръкне в душата, както „Източни пиеси“. Не по-убедително са представени и любовните отношения между Сташ (Явор Бахаров) и Беки (Радина Кърджилова). В подобни случаи няма как да не си спомни човек с носталгия за един може би вече забравен филм като „Всичко е любов“. В него емоцията просто извираше от екрана, докато „ТILT“ е прекалено изчислен, за да бъде истински добър филм.
Благодарение на Рали Ралчев, визията му е превъзходна, но недостатъчна, за да задържи вниманието. За мнозина тази роля вероятно ще изиграе музиката във филма, която определено е много добра и е изцяло съобразена с вкусовете на младежката аудитория.
Все пак трябва да се отдаде и дължимото на режисьора Виктор Чучков-син, който се справя добре за дебютант в игралното кино.
Но прекаленото акцентиране върху метафората, заложена в заглавието „ТILT" (команда от играта флипер, появяваща се при блокаж на машината), е твърде наивен опит да се подведе под общ знаменател съдбата на героите и дори тази на цялото ни общество през годините на прехода.
Жалко е, че и създателите на филма са се поддали на общия страх да не се тилтнат, т.е. да не се провалят, което е сковало фантазията им. Според мен, „ТILT“ не отговаря на твърденията, изречени в хода на рекламната му кампания, според които бил намерен творчески подход да бъде разказана и преведена на езика на новото поколение история от близкото ни минало.
Струва ми се, че резултатът би бил много по-добър, ако просто бе намерен по-оригинален начин тя да бъде разказана на езика на киното, който едва ли се нуждае от превод дори и за по-младите зрители.
Оценка на филма 6.5/10



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание