Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

„ПОРТОКАЛ С ЧАСОВНИКОВ МЕХАНИЗЪМ“ НАВЪРШИ 45 ГОДИНИ


01.11.2016  Текст:  Kastel

НОВИНИ

   

Навършват се 45 години от излизането на култовия филм на Стенли Кубрик "ПОРТОКАЛ С ЧАСОВНИКОВ МЕХАНИЗЪМ". Световната му премиера е на 19 декември 1971 година в Ню Йорк. Разпространението му по екраните на Великобритания стартира от 13 януари 1972 г. Скоро след това тръгва и в Западна Германия, Франция, Холандия, Дания, Швеция, Япония, Австралия, а през есента на същата година - в Италия, Белгия, Финландия, Гърция и др. Естествено, в онези времена е било немислимо показването му в тогавашните държави от "социалистическия лагер". 

У нас успяхме да видим знаменития филм за пръв път на големия екран едва на 15 ноември 2011 година, когато бе прожектирано негово реставрирано копие в рамките на 25-ото издание на КИНОМАНИЯ. Четири месеца по-рано възстановеният шедьовър на Стенли Кубрик е представен на кинофестивала в Кан по случай 40-ата годишнина от излизането му.

Навремето "Портокал с часовников механизъм" е номиниран за „Оскар“ в четири от основните категории (най-добър филм, най-добър режисьор, най-добър сценарий и най-добър монтаж), но в крайна сметка не получава нито една от престижните статуетки. Присъждат ги на „Френска връзка“ (реж. Уилям Фридкин), който не е лош филм, но от позицията на времето едва ли може да се сравнява с великата творба на Кубрик. 

На тържествената прожекция в Кан са присъствали съпругата на режисьора Кристиан Кубрик и изпълнителят на главната роля във филма Малколм Макдауел. „Аз съм много горда, че присъствам тук, но нямам никаква заслуга за това. На моето място би трябвало да е моят съпруг...“ – заявила тогава Кристиан. „Сякаш не са минали 40 години. Много съм горд, че днес представлявам тук Стенли Кубрик. Неговият филм е основан върху романа на Антъни Бърджес, което също не трябва да се забравя“, — отбелязал Малколм.

Пак през есента на 2011-а в рамките на проведения от 6 до 16 октомври в София Първи фестивал на френския филм бе представен документалният филм на Антоан дьо Годмар „Имало едно време ... "Портокал с часовников механизъм“ (Il etait une fois... Orange Mecanique, 2003), в който е разказана подробно цялата история около заснемането на култовата кинотворба. Много интересно е интервюто с Малколм Макдауел, чието превъплъщение в ролята на Алекс Деларж е сред най-запомнящите се, според мен, в историята на киното. Рядко е показван на екрана толкова убедителен образ на злото. Вместо дяволски рога, героят на Макдауел обаче носи на главата си бомбе. Гримира си дясното око с невероятно големи мигли и понякога си поставя удължение на носа във формата на картонен фалос. 
От всички филми, създадени от гениалния режисьор Стенли Кубрик (1928-1999), „Портокал с часовников механизъм“ е най-шокиращият и най-противоречивият, без да е по-малко сложен и поразителен от „Лолита“ (1962) или „Бари Линдън“ (1975).
Сценарият на Кубрик е базиран върху едноименния роман на Антъни Бърджес – мрачна фантазия за делничното битие на голям град в недалечно бъдеще. Външните снимки, правени близо до река Темза, налагат извода, че място на действието е Лондон.
По неговите улици четиричленна банда безработни граби, изнасилва и изтезава със садистична наслада своите жертви. Нейният водач е Алекс Деларж (Малколм Макдауел), чиято агресия извира най-мощно, когато слуша класическа музика. Побоищата, които той ръководи, протичат под звуците на прочути творби на Пърсел, Римски-Корсаков и Бетовен. При едно от най-жестоките си изстъпления Алекс подражава на Джийн Кели от „Да пееш под дъжда“ и с маниакално упоение рита в корема възрастен писател, танцувайки в ритъма на музиката от прочутия филм.
След като е предаден от собствената си банда, Алекс е арестуван от полицията и изпратен в затвора. Но тъй като е много млад, му дават възможност да се подложи на специална терапия против насилието в рамките на програма за приобщаване на престъпници към обществото. Държат му очите насила отворени с щипки, докато го принуждават да гледа безброй ужасяващи сцени, слушайки Деветата симфония на Бетовен. Скоро започва да получава спазми при вида на насилнически действия. Терапията дава резултат. Вече дори и да иска да прояви агресия, Алекс се отказва сам, защото състоянието му моментално се влошава. Страничен ефект от лечението е, че винаги повръща, щом чуе Деветата симфония.
И така, след като е излекуван и пуснат от затвора, той се превръща от насилник в жертва, а филмът – в притча за властта и безсилието. Лишен от предишната си агресивност, бившият хулиган попада в лапите на свръх агресивното общество. Бездомникът, когото е малтретирал някога, си отмъщава жестоко, а двама от старата му банда, които са станали полицаи, се опитват да го удавят в корито. Тежко ранен, той се опитва да се скрие и попада не къде да е, а в къщата на същия писател, чиято жена умира след изнасилването, което той ръководи. Там той е заставен да слуша Деветата симфония отново и отново, докато не му прималява и се принуждава да скочи през затворения прозорец, за да се спаси.
Прибират го в болница, а междувременно медиите започват да коментират неговата история, обвинявайки правителството в нехуманно отношение при изкореняването на агресивността му. В крайна сметка решават да преобърнат терапията и Алекс отново възвръща предишната си агресивност.

Стенли Кубрик оставя на нас да интрепретираме замисъла му. Но реакциите – особено във Великобритания – са много противоречиви. Някои обвиняват режисьора в цинизъм и възхвала на насилието. Други го критикуват за това, че превръща зрителите във воайори на садистични мъчения. След серия от смъртни заплахи и убийства, приписвани на влиянието на филма, Кубрик решава да го изтегли от разпространение в английските киносалони. 
Чак след смъртта му на 7 март 1999 г. отново разрешават прожекциите на филма в киномрежата на Великобритания. 

Източник: „100-те най-добри филма на света“, 2008

 

 

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание