Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

„КОРИОЛАН” НА РАЛФ ФАЙНС


02.03.2011  Текст:  Мариана Енева

НОВИНИ

   

На 25 февруари в препълнената зала на „Сава център“ британският актьор и режисьор Ралф Файнс откри 39-ия Белградски Фест. Най-напред той благодари на хората от Белград и Панчево – градовете, където е снимал своя филм „Кориолан“.
Броени дни след световната му премиера на Берлинале, белградчани видяха този пръв режисьорски опит на големия актьор, изпълняващ и една от главните роли във филма, в който участват още Джерард Бътлър, Ванеса Редгрейв, а също и сръбските актьори Славко Штимац, Драган Мичанович и др.
Кориолан” на Файнс е модерна версия на едноименната драма на Шекспир, посветена на римски военен герой, намразен от сънародниците му, заради неговата жестокост. Той е силен и властен военачалник, от когото се страхуват всички римляни. Екстремните му позиции предизвикват техния масов бунт, който го прогонва от Рим. От него се отричат не само политиците, но дори и майка му Волумния (Ванеса Редгрейв). Кориолан предлага услугите си на противника Тул Ауфидие. И двамата заедно тръгват да унищожат Рим...
През 2000 г. Ралф Файнс играе на лондонска сцена в „Кориолан“ под режисурата на Джонатан Кент. Както самият той казва, оттогава е буквално обсебен от тази пиеса.
„Много е трудно да се изговаря текста в оригиналната му форма. Но вярвах, че мога да намеря начин да пренеса действието на филмовия екран и тази идея дълго зрееше в мен.“
Няколко години по-късно Файнс стига до ясната визия на онова, което иска да покаже и в това начинание му оказва неоценима помощ Джон Логан – сценаристът на филми, като „Гладиаторът“ на Ридли Скот и „Авиаторът“ на Мартин Скорсезе.
„Представяхме си представлението с едни и същи очи, като нещо сурово и съвременно. Нито един от нас не желаеше да направи учтива „музейна пиеса”.
В крайна сметка Файнс твърдо решава да дебютира като кинорежисьор с модерна трактовка на Шекспировата драма, писана около 1670 г. Диалозите в автентичния текст остават непроменени. Джон Логан твърди, че сочният и богат поетичен език, на който е написан „Кориолан”, дава възможност за съвременно тълкуване и разбиране. „Сцените са замислени така, че да свържат действието и да дадат възможност на публиката да разтълкува внушението на кадрите. Опитахме се да бъдем верни на шекспировия текст, но и чрез съвременната му интерпретация да намекнем за политическата и обществена ситуация по света днес“.
Началото на снимките, планирано за 2009 г., временно се отлага, заради трудности с финансирането. Но това не охлажда ентусиазма на Файнс. Скоро към проекта се присъединяват продуцентите Габриел Тана, Джулия Тейлър-Стенли и Колин Вайнс, които признават, че били очаровани от концепцията на Ралф и сценария на Джон Логан.
Сред най-важните задачи за Ралф Файнс е намирането на град, който е трябвало да представлява древния Рим, както архитектурно, така и като атмосфера. Проучваниято му го отвеждат на много места, но след като вижда Белград осъзнава, че е открил естествения декор и локалните ресурси, които са му необходими. Белград представя много ярко екстремността на модерния град с едновременното присъствие на урбанизъм и бедност. Файнс е силно впечатлен от порутените жилищни сгради, атмосферата на пазарите и старите индустриални постройки и контраста между луксозните домове на богатите хора, модерните клубове и ресторанти и съвременните масови жилищни блокове. Всичко това недвусмислено внушава усещането за истински обществен екстремизъм.
Допълнително драматично стечение на обстоятелствата, както за екипа, така и за актьорите, е печалният факт, че Белград вече е ставал сцена на граждански безредици и военни конфликти. Снимачният екип получава разрешение да снима в места, които биха били недостъпни навсякъде другаде.
Сградата на Народното събрание на Сърбия е превърната в Римски Сенат. Отделни сцени са снимани в хотел „Югославия”, сериозно засегнат по време на бомбардировките от натовските самолети.
Ралф Файнс споделя от какво голямо значение за филма е била сръбската помощ. Продуцентката Габриел Тана споменава своя баща, който е сърбин и се появява в ролята на сенатор. „Той има заслуга за това, че ни запозна с важни сръбски инвеститори. Споразумяхме се дори и със сръбското правителство, което ни позволи достъпа до изключителни места, както и до обекти на сръбската войска. Всички тези възможности бяха от голямо значение. Всъщност това изигра неоценима роля за осъществяването на продукцията.“
Любопитно е, че във филма звучи „Sta pervolia“ на легендарния Микис Теодоракис в изпълнението на актрисата Лайза Зейн – сестра на холивудската звезда Били Зейн.
                                                       ЗА АКТЬОРИТЕ
От самото начало Ванеса Редгрейв е изборът на Файнс за ролята на Волумния. Нейното пълно потапяне в образа се превръща в извор на сила и вдъхновение за целия актьорски екип. За ролята на Виргилия е избрана Джесика Частейн - млада американска актриса, чиято кариера е във възход. Файнс е имал възможност да види нейното изпълнение на Дездемона в Шекспировия „Отело” на сцена в Ню Йорк. Най-голямото предизвикателство е ролята на Кориолановия неприятел Тул Ауфидие. Необходим е бил силен воин и Джерард Бътлър се оказва най-подходящият. Самият Бътлър признава колко невероятно мощен, цялостен и героичен образ е Ауфидие и не крие своята благодарност към Райф, който му дава възможност да го пресъздаде на екрана.
В неотдавнашните си изявления Файнс сподели, че очаква с нетърпение да види реакцията на фестивалната публика. „Когато актьор протяга ръка към режисурата, мнозина вдигат вежди, но се радвам на присъствието си в Белград и съм любознателен да видя реакцията, отношението на публиката“.
Ралф Файнс, който призна по-рано, че е избрал Белград за място на снимките, заради по-ниските цени и архитектурата, сега добавя, че Белград изглежда във филма като в сън.
„На големия екран Белград изглежда много внушително, грандиозно като Рим. Наистина съм доволен от местата и условията за работа, това много ми помогна. Имах изключителен екип и бляскави актьори“, сподели Файнс.



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)