За мечтаната „Златна палма“ от фестивала в Кан, който ще се проведе от 11 до 22 май, ще се състезават най-малко 19 филма. Очаква се в близките дни техният брой да се увеличи с едно или две заглавия, които традиционно биват добавяни в конкурсната програма в последния момент. Независимо от това, прогнозите на ирландския букмейкър Пади Пауър вече са направени и в тях, естествено, не влизат евентуалните допълнителни участници в надпреварата.
Най-големи шансове за успех има американският филм „ДЪРВОТО НА ЖИВОТА“ (залозите са в съотношение 3:1). Неговият създател Терънс Малик е печелил преди 32 години в Кан наградата за най-добър режисьор с филма си „Райски дни“ (Days of Heaven). Възвишената метафизична тематика, звездният актьорски състав (Шон Пен, Брад Пит), операторската работа и самата фигура на култовия сценарист и режисьор Терънс Малик определено се котират най-високо преди началото на 64-ото издание на фестивала.
Още един филм с участието на Шон Пен – „THIS MUST BE THE PLACE“ участва в надпреварата, но шансовете му са оценени малко по-слабо - 10:1. Трима от най-сериозните претенденти за „Златна палма“ тази година вече са печелили „сребърен медал“ в Кан – Гран при на журито или приз за режисура.
Единият от тях е Педро Алмодовар. Шансовете на новия му филм „КОЖАТА, В КОЯТО ЖИВЕЯ“ се оценени 6:1.
Финландският майстор на арткиното Аки Каурисмаки, който от 30 години прави редовно, макар и не много често, своите хипнотично-мрачни, почти непроницаеми „комедии“, преди 9 години бе много близо до успеха с „Мъжът без минало“, но отстъпи пред „Пианистът“ на Роман Полански и бе отличен само с Гран при на журито.
Новата лента на Каурисмаки „ХАВЪР“ е сред фаворитите за „Златна палма“ (6:1) не само заради респекта пред името на режисьора, но и заради актуалната си тематика (мигацията от Северна Африка в Европейския съюз).
Колкото и да е изненадващо, но с по-големи шансове за победа (5:1) е динамичният трилър „DRIVE" на датчанина Николас Виндинг Рефн.
Независимо от отличния му актьорски състав (Райън Гослинг, Кери Мълиган и Кристин Хендрикс) датският филм изглежда типично по-холивудски, което го отличава от повечето досегашни участници в главния конкурс в Кан.
Прочутият сънародник на Рефн – Ларс фон Триер този път представя романтичната апокалиптична драма „МЕЛАНХОЛИЯ“. Но според ирландския букмейкър вероятността неуморимият датски провокатор да повтори успеха си от 2000-ата година с „Танцьорка в мрака“ сега е твърде малка - 10:1.
Във фестивалната история на Кан се е случвало някои режисьори да побеждават двукратно, като белгийските братя Дарден например, които сега имат възможност да грабнат „палмата“ за трети път – нещо, което не се е удавало на никого до момента. Но шансовете на техният нов филм „МОМЧЕТО С ВЕЛОСИПЕДА“ определено не са много големи, ако се съди по прогнозите - 16:1.
Освен това трябва да се има предвид, че през последните пет години се налага тенденцията престижното отличие да печелят предимно дебютанти, поради което е много по-вероятно поредният победител в Кан да е отново някой, на когото за пръв път връчват „Златна палма“.
Залозите за филма „ЕДНО ВРЕМЕ В АНАДОЛА“ на Нури Билге Джейлан са 11:1, което го нарежда някъде по средата сред претендентите за най-голямата награда. Ако се съди по описанието на този почти тричасов филм, разказващ за живота на селски лекар, става въпрос за сериозна и амбициозна творба на най-известния турски режисьор и сценарист, чийто филм „Отчуждение“ получи през 2003-а Гран-при, както и награди за операторска работа и актьорска игра, която си поделиха двамата изпълнители на главните роли. Само преди три години Джейлан бе удостоен и с награда за най-добър режисьор в Кан за филма си "Три маймуни".
Все пак, е малко вероятно едва година след триумфа на неговия сънародник Семих Капланоглу на Берлинале с филма „Мед“, отново да бъде отличен турски филм на фестивал от челната петорка в света. Така че, може би ще се наложи на турското кино да почака още – преди да спечели пак „Златна палма“. Засега с престижната награда е удостояван само един турски филм - "Път" (реж. Йълмаз Гюней и Шериф Гьорен).
Двата японски филма, участващи в конкурса, са смятани за сериозни претенденти за наградата тази година, ако съдим по залозите в съотношение 7:1 за всеки от тях.
Ако сред главните фестивални критерии са актуалността и висшите човешки добродетели, то най-мощният кандидат тази година би трябвало да бъде филмът на Наоми Кавасе „HANEZU NO TSUKI“. От момента на трагедията, разиграла се в Япония в резултат на неотдавнашното земетресение, страната на изгряващото слънце се намира в центъра на международното внимание, поради което евентуалното награждаване на Кавасе (или даже на Такаши Миике, представящ за пръв път в конкурса филм в 3D-формат "Харакири: смъртта на самурая") би се посрещнало с одобрение от световната общественност.
Миналагодишният триумф на тайландското кино обаче, може да послужи като предупреждение към журито да не отличава за втори пореден път представител на източноазиатския регион.
Все пак, факторите в полза на филма на Кавасе, не са за пренебрегване. За последен път японското кино е побеждавало в Кан през 1997 г., когато със „Златна палма“ бе отличен филма „Змиорката“ на Шохей Имамура . Тази година в главното конкурсно жури, председателствано от Робърт Де ниро, участва френският режисьор и бивш кинокритик Оливие Асаяс, който е сред най-големите почитатели на азиатското кино. Затова не е изключено той да повлияе върху крайното решение в полза на някое от двете японски заглавия. А и самият факт, че Наоми Кавасе е жена – също може да се окаже предимство. Да не забравяме, че в цялата досегашна история на фестивала само веднъж жена-режисьор е печелила „Златна палма“. Това е Джейн Кемпиън, чийто филм „Пианото“ бе отличен през 1993 г. Впрочем тази година за „палмата“ се съревновават четири филма на жени, което е истински рекорд за Кан. Освен този на японката Наоми Кавасе, сред претендентите са още и „Да поговорим за Кевин“ на шотландката Лин Рамзи (12:1), „Polisse“ на французойката Майвен Ле Беско (20:1) и „Спящата красавица“ на австралийката Джулия Лий (25:1).
Източник: paddypower.com